Armani

Z czym kojarzy Ci się Mediolan? Czy jest to włoska pizza, niesłychanie piękne zabytki czy zapierające dech w piersiach winnice? Ten region Włoch, utożsamiam z kolebką największej mody na świecie. Myśląc o włoskim szyku, klasie, jakości i minimalizmie nie można, nie wspomnieć o kultowym domu mody Giorgio Armani S.p.A. Każda osoba, która chociaż trochę interesuje się modą powinna znać historię niezwykłego człowieka, tworzącego swoje imperium nieprzerwanie od połowy wieku XX. Zapraszam dziś na krótką opowieść o tym, jak pasja i opór w dążeniu do celu doprowadziły niedoszłego lekarza do ogromnego sukcesu w świecie mody.

Giorgio Armani – jak to się zaczęło?

Nie jest tajemnicą, że urodzony w 1934 roku Giorgio Armani z początku nie wiązał swojej przyszłości z modą. W przeciwieństwie do innych, znanych włoskich projektantów mody, nie pochodził on z rodziny, w której ta dziedzina była jakkolwiek kultywowana. Po zakończeniu szkoły średniej, Armani wybrał się do szkoły medycznej i chciał zostać lekarzem. Jednak po dwóch latach od rozpoczęcia, zajął się zupełnie inną dziedziną- zaczął żywo interesować się fotografią (medycyny nigdy nie ukończył). Dopiero w wieku 20 lat, Giorgio zaczął swoją przygodę z modą. W sieci domów handlowych o nazwie La Rainascente, zajął się dekorowaniem wystaw sklepowych. Jego wytrwałość i wrodzona kreatywność zaowocowały tym, że w ciągu kilku lat zajął on stanowisko menadżerskie. Przełomem w jego karierze była propozycja marki Nino Cerruti- został on projektantem najnowsze linii męskiej. Przed podjęciem pracy, spędził on wiele tygodni w fabryce, ucząc się technik krawiectwa i produkcji.

Armani Giorgio

Armani zaczyna być brandem

W latach 70 XX wieku, narodziła się marka własna Armani. Zachęcony do tego odważnego kroku przez swojego partnera (Sergio Galeottiego), Giorgio zakłada własne studio projektowe. Przez pierwsze 4 lata, współpracuje on z innymi firmami, tworząc dla nich projekty. Jednak w 1974 roku, firma zaczyna prosperować na własną rękę i zdobywa coraz większe grono odbiorców. Klienci jak i krytycy mody zaczynają doceniać projekty Armaniego. Włoskie marki premium, które istniały lub powstawały w tamtym czasie, mogły uczyć się od niego wytrwałości i konsekwencji w działaniach.

Aż przez 10 lat zajmował się on wyłącznie modą męską. Jego ówczesne, najbardziej znane projekty dotyczyły modyfikacji „zwykłej” marynarki. Z racji tego, iż była to jego ulubiona część garderoby, postanowił ją odświeżyć i „zbudować” na nowo. Zrezygnował on z formalności i nadal jej więcej „luzu”. W skrócie, pozbył się on poduszek, grubych podszewek i sztywnych tkanin (trend na „miejskie” marynarki rozpoczął własnie on, z korzystamy z jego innowacji do dziś).

Armani sklep

Okazuje się, że kiedy inne, włoskie marki premium skupiały się na rynku europejskim, Giorgio Armani chciał podbijać Stany Zjednoczone. To właśnie z tym krajem są związane największe przełomowe momenty w historii domu mody. Ogromny sukces finansowy zapewnił projektantowi kontrakt z amerykańskim domem towarowym Barneys. To właśnie tam znajdowały się największe marki premium na świecie, oraz inne towary luksusowe. Co więcej, Barneys otrzymał wyłączność na sprzedaż produktów Armaniego. Drugą znaczącą sytuacją były kontrakty z kinem amerykańskim. Zlecenia na kostiumy do filmów, przyniosły projektantowi światową rozpoznawalność (jego prace występowały m.in. w filmach „Amerykański żigolak”, „Miami Vice”, „Batman”, „Pulp Fiction” i inne).

Armani zegarek

Niezależność to jego drugie imię

Uważam, że ma uwagę zasługuje fakt, iż dom mody Armani oraz marki dodatkowe, są zupełnie niezależne od wielkich koncernów modowych. Giorgio od wielu lat wzbrania się od przejęciem jego firmy przez inne korporacje, przez co do tej pory jest on głównym udziałowcem. Co przez to zyskał? Przede wszystkim pełną swobodę w podejmowanua decyzji, zarówno modowych jak i biznesowych.

Marki premium – różne odsłony Armaniego

Nie jest tajemnica, że Giorgio Armani od samego początku stawiał na najwyższą jakość. Dlatego, z początku projekty włoskiego domu mody były dosyć drogie. Minimalizm, jakość, klasę i prostotę pokochali ludzie „z wyższych sfer”. Projektant jednak chciał, aby w jego ubraniach chodziło większe grono odbiorców, dlatego stworzył on inne marki, takie jak: Emporio Armani (1981), Armani Jeans (1981), AX Armani Exchange (1991).

Na ten moment w portfolio marek domu mody Armani znajdują się również: Armani Prive (haute couture), Armani Collezioni, Armani Junior, Giorgio Armani beauty, Armani Casa, Armani Hotels & Resorts, Armani Dolci, Armani Fiori oraz Armani Ristorante.

marki premium

Mimo powstania”tańszych” linii, ubrania włoskiego domu mody Armani są dosyć drogie. Posiadają jednak swój urok i nie są ostentacyjnie luksusowe. W Polsce jednak, marka dalej jest postrzegana jako ultra droga i ekskluzywna, co może jednie potwierdzić ograniczona dostępność ubrań i dodatków projektanta. Świetnym rozwiązaniem, które nie tylko przybliży Cię to wielkiej mody, ale również zostawi kilka groszy w portfelu jest outlet odzieżowy, w którym znajdziesz unikatowe perełki w dobrych cenach.

Kilka ciekawostek

Majątek Giorgio Armaniego jest obecnie wyceniany na 8,9 mld USD, co czyni go jednym z najbogatszych ludzi w Europie. Okazuje się, że jest osobą bardzo uczuciową i oddaną, gdyż zapytany o jego największą porażkę w życiu, stwierdził, iż była to:

„niemoc zatrzymania śmierci swojego partnera”.

Obecnie, projektant żywi spore zainteresowanie hotelarstwem. Zajął się nawet projektowaniem wystroju wnętrz, w najwyższym budynku na świecie- dubajskim Burdż Kalifa. Pokoje, które stworzył pełnią obecnie rolę hotelu. Jedną z jego muz jest Lady Gada i to właśnie dla niej zaprojektował aż kilkanaście szalonych i pięknych kreacji.

W Polsce, projekty domu mody Armani możemy kupować stacjonarnie w 3 miejscach: w Domu Handlowym Renoma, we Wrocławiu, na Placu Unii City Shopping w Warszawie oraz na Lotnisku Chopina. Poza tym, polecam  różne strony internetowe, takie jak outlet odzieżowy, czy sklepy specjalizujące się w markach premium.